Sunday 6 January 2013

Day 5 / 15 Dec 2012....Buri Ram--Udon Thani -Nong Khai-Vientiane(Laos)

Buri Ram--Udon Thani -Nong Khai - Vientiane(Laos)...DAY 5 / 15 Dec 2012

 

Setelah FRUST & GAGAL ke Siem Reap (& posing di Angkor Wat!), perjalanan hari ke 5 akan ikut laluan Buri Ram - Khon Kaen - Udon Thani & masuk border Thailand/Laos di Nong Khai. Target aku ialah ibunegara Laos, Vientiane...harap2 tak der masalah!

Hotel2 di Thailand selain harga yang tak mahal seperti di Malaysia, mempunyai 'deco' yg cantik..
Siam Boutique hotel..750baht/rm75




sessi posing!


Ingatkan anjing betul!


                          Sepanjang perjalanan banyak melalui kawasan bendang...




RESPEK! motor kecik  tapi semangat mengembara BESAR!

sleeping beauty!

Welcome to Khon Kaen..


view inside the car!



Settle masalah sewa hotel !

Dia bukan menari Gangnam Style tapi tengah "attract" driver supaya singgah kat gerai dia!



Masjid @ bandar Udon Thani..


Restaurant muslim beside the mosque..

Late LUNCH di Udon Thani...


Ada gak Siam pakai Exora!


Vientiane...only 30 km to go!




Friendship Bridge Thailand/Laos across Mekong River...

Kompleks Kastam & Imgresen Laos..


                                                         
insuran Laos for 7 days..


AKU KAYA!....tukar baht 5000 /rm 500, dapat lak/kip 1,303350 !


Laos Custom Declaration Form(for car)...ROSLIN jadi ROSALIN dah bunyi SPANISH!


lain2 bayaran untuk masuk Laos...
 
Legaaa...everything settle! Welcome to Laos..& start driving on ur RIGHT!

view from our room..




KIPS...currency/duit Laos

                       1st day/night kami tiba di Vientiane, dah kena PAU dengan polis Laos! (bukan photo polis sebenar). Masa tengah merayau2 dalam bandar Vientiane, searching for hotel, aku tersilap masuk lane kiri semasa buat left turn. Terdengar bunyi whistle polis yang berkawal dekat junction tu. Aku stop kereta & keluar sambil buat muka seposen mintak maaf! (Bagi alasan 1st time driving sebelah kanan) Polis tu berkeras nak aku ikut dia ke balai. Malas nak panjang cerita, aku mintak settle, bayar kat situ. Masa tu aku tengah confused dengan duit Laos yang juta2 tu so aku keluarkan semua duit KIPS depan polis tu & (naive/stupid) suruh dia ambik sendiri berapa KIPS jumlah denda yang nak kena bayar! Seronok ler polis Laos tu menarik duit2 tu macam daun terup! Later, found out dekat 1200baht/rm120 jugak mangkuk tu ambik!





 

 

1 comment:

  1. Ler..kat Cambodia kata takmau sogok..sampai Laos siap suruh calit lagi..hahaha

    ReplyDelete